– den senaste boken i bokklubben Clio. Maken sa att jag skulle avbeställa, men han sa samtidigt att det var ju en intressant bok, Marco Polo, så jag låter den komma och så lägger jag undan den. Vi pratade i dag om den där resan i höst, maken och jag, och han sa att jag skulle åka. Vi är inte där än, men jag har preliminäranmält mig, och då tänker jag att jag under tiden till dess får samla på oss en del böcker som han skulle tycka om.

Och jag pratade ju med Äldsta om det här med örhängen till flickorna och nu är det ordnat, och plötsligt ringde Äldsta igen. Vad håller ni på med? – sa hon och fnissade lite grann. Tydligen en nyhet i mobilen att det höll på att hända nånting på gatan två kvarter från oss, och jag som i ren slapphet lät bli att gå till coop, när gästen gått hem, jag hade kunnat hamna mitt i ett smärre kaos. Sen tonades nyhetsrapportering ner betydligt, men Yngste hade en gissning att det hade med en tidigare, ganska dramatisk incident, att göra och därför gjorde man säkert ett rejält pådrag. Men jag kunde handla mina vindruvor i frid sen ändå.

