– jag förstår det. Själv är jag mest lagd åt det stillsamma hållet. Det är nytt kyrkoår, tacksam för det, nya möjligheter, det har – som sagt – satts upp ljusstakar och adventsstjärnor. Det har tänts första adventsljuset och det stora kalenderljuset till kvällstét, maken ville ha stjärndraperiet tänt, så det fick han. Så var det här. Alldeles nyinflyttade grannarna längst bort på svalgången – dom har barn i rätt små storlekar, så jag utgick från att det skulle bli rätt stillsamt där bortifrån, men där bedrog jag mig, eller också sover barnen över någon annanstans just i natt, för tjosan, så att säga. Det står folk på deras uteplats och gastar som om samtliga medverkande skulle ha samma hörselproblem som svärmor, som dock lär vara så där sextio år äldre, och jag har en vag misstanke att dom kanske provat sig igenom hela systemets glöggsortiment, eller möjligen något annat sortiment därifrån.

Men jag ska lägga mig och sova lugnt, tänker jag.

