– nästan. Båda adventsstjärnorna hänger rakt. Och det utan att jag köpt den där fiffiga lilla manicken som ska hjälpa. Dom bara gör det i år. Det har aldrig hänt förut.

Och än är klockan inte så mycket att belysningarna går igång, det blir vackert. En amaryllis har jag också köpt, två knoppar på väg upp. Den står på inglasade balkongen, den stod utomhus när jag köpte den, så jag hoppas den tycker det känns lagom.

På väg från coop såg jag att man hade nån sorts pop-up inför julskyltningen med lokala produkter, så jag gick in och köpte en lokal burk honung till Yngste. Det gäller att passa på. I synnerhet som den honungsproducent vi köpt från i många år, dog för något år sen. Vi fick en gång en svärm bin i en rhododendron nära oss och maken ringde honungsmannen, som kom med en låda och bara duttade till grenen med handen, så svärmen tappade taget och i en surrande boll bara ramlade ner i lådan, som han bara sköt för locket på, mycket elegant.

Den där väderprognosen att det skulle bli soligt i helgen, så man skulle passa på att njuta, den är rätt fel här, grått och fuktigt. Jag är nöjd bara det inte snöar.

