– tio över tre. Jag tror att det är ca 30 dagar till vintersolståndet, och sen är det då femtio dagar till, tills det är ljust igen. Hundradagarstunneln. I förmiddags funderade jag över om jag skulle cykla och köpa lite frukt på eftermiddagen, men nu tjuter det i ventilen ovanför skrivbordet och mörkret faller, det får gå ändå. Det var OK när jag stod i duschen i morse, men nu är det rätt mörkt. Nästa lördag satsar jag på Första Advent. Maken tyckte ju i många år att det var att gå tiden i förväg att sätta upp fönsterljusstakar redan i Advent, men för tretton år sedan var jag på besök hos fromsinta bekanta som minsann (!) hade fönsterljusstakar och då gav maken med sig. Så jag ska kolla lampor, jag har fem ljusstakar trots att vi har begränsat antal fönster, men jag köpte en till den inglasade balkongen häromåret. Jag såg ju en jättesnygg först och den kostade ca 1100, om jag minns rätt, för EN ljusstake. På coop hade dom en alldeles tillräckligt snygg för 49 spänn eller så.

