att komma in i tänket att ‘någon annan’ fixar mat, men så är det inte här hemma. Lyckligtvis hade jag kycklingsaltimbocca i frysen, men jag har varit ute i regnet och köpt tomater och skinka och potatis. Jag lyckades tappa lappen med handlingslistan redan på köksgolvet här hemma, men jag kom hem med det som behövdes iaf. Så nu är jag relativt beredd på vardagen igen, aningen trött bara.

Vi startade ju på torsdagskvällen mot första anhalten i Göteborg, där det lyckligtvis fanns en bror till rara kvinnan med bilen, och dessutom var han beredd att härbärgera inte bara sin syster utan mig också. Lysande. Och vi somnade hyfsat och hade ordentligt ställt mobilerna på 04.35, inte min vanliga tid kan jag säga. Men det gick. Och då påpekade mobilen för mig att jag skulle resa med Ryan Air och att jag borde åka från sovstället 04.28. Det tyckte jag var att den lade sig i lite väl mycket. och vi åkte 04.45 och det gick utmärkt. Men tidigt var det också. Väl på Landvetter högg vi var sin kompletterande mugg kaffe och en jättelussebulle, kanske inte så mycket kostcirkel över det, nej.

Och sen kom vi fram till ett relativt soligt England och den förbeställda taxin dök upp och vi packade in oss. I mitt tycke var chauffören snabb, trevlig och körde säkert – det är väldigt förbryllande med vänstertrafiksrondeller känner jag – även om han körde en liten aning fel, men det var inga problem. Tyckte jag då, det fanns dom som hade andra åsikter och ansåg att detta tillhörde livets värsta upplevelser, så olika kan det kännas. Och England var grönt och vackert förstås, vi åkte förbi mängder av fält med grisar i alla upptänkliga storlekar, lite exotiskt bara det. Och sen var vi framme i den synnerligen lantliga omgivningen, Escape to the Country fick ett ansikte s a s, och så kunde vi ta lite mer kaffe och en varm macka, trevligt. Så småningom fick vi rummen också, trevligt och väldigt engelskt. Golvet lutade, heltäckningmattorna var rena och allmänt förekommande, handfatet hade förstås två kranar och förstås varnade man för att the water is very hot. Mmmm. Och engelska toaletter har jag en dålig relation till, jag är inte tillräckligt brutal för att få dom att spola rejält. Och sänglampan tog det rätt lång tid innan jag begrep mig på, att man inte enbart ska sätta på själva lampan, utan att man också måste sätta på kontakten nere vid golvet vid uttaget, var inte helt klart för mig.

Jag återkommer, det finns gränser för hur mycket text jag hasplar ur mig.

