Bordet är utdraget till maxlängd, den gyllene engångsduken är utrullad, alla femton tallrikarna står (ganska) ordentligt, servetter och bestick och stolar. Mao är det ganska trångt. Nu kan det ju bli något av en rullande middag eftersom jag av erfarenhet vet att Äldstas familj ofta är lite optimistiska om ankomsttid, eller snarare avfärdstid kanske, och Äldste i sin tur ska jaga älg och då beror det på hur älgarna sköter sig s a s, men svärdottern och flickorna kommer i tid är tanken. Tvåan har egen gäst som kommer senare till som, så hennes familj är rimligen angelägen om att sparka igång hyfsat på beräknad starttid. Ja ja, alla får kanske en kvart tillsammans ändå.

Och jag tänker starta dagen med att baka limpor i morgon. Färskt bröd är trevligt. I går hade jag bakat grahamstekakor och maken tuggade rutinerat och sa – ‘fast ditt eget bröd är godare’ och jag väste – ‘det här ÄR mitt eget bröd, bakat i eftermiddags’. Tjo.

