– blir det nu. Jag stänger av mobilen och sover tacksamt vidare en stund, bara en liten stund, till. Och jag förstår verkligen att Tove Janson inspirerades till tanken att mumintrollen åt lite granbarr och sen sov tills snön smälte.

När jag egentligen skulle baka nån liten kaka att äta till kaffet. Det är väldigt tomt på tilltugg fn. Och jag vet att om det finns, så går det åt. I brist på granbarr då. Fast reservprovianten är marsipangodiset med blåbär och vodka, som det var extrapris på nyss. Vodka är jag vanligen rätt kallsinnig inför, men blåbär är ju gott, så det kan man äta till kaffet om inte inspirationen rinner till i dag. Jag ser det som helt uteslutet att det skulle räcka till utvidgad skåpstädning. När det känns som ett lagom projekt att kamma till sig, så får man andas in lite grann.

Och jag läste f ö om en man, relativt ung, som fick en svår stroke för ett år sen och är nästan helt förlamad, en del av hans assistens har nu dragits in. Man har ju den där otroligt korkade beräkningsmodellen och konstaterar att han behöver då och då hjälp med sin svåra hosta, det tar en minut, och det är då enligt Försäkringskassan assistensbolagets problem hur man löser arbetstiden för den där dubbla bemanningen den där minuten.

