– den Ulfsparreska, står i ugnen. Vi fick äpplen av gästen i måndags, och nu fick jag till det. Det fanns en energisk kvinna, som kallades Hiram, som skrev kokböcker långt innan matbloggarna översvämmade marknaden. Och den här äppelkakan tillhör familjens favoriter, klyftade äpplen med lite socker och så en smet på ett ägg, 1 1/2 dl socker vispas pösigt och så 1 1/2 dl mjöl och 1/2 tsk bakpulver blandas i och det blir en tjock smet som sprids över äppelklyftorna och sen häller man över en dl kokande vatten och så in i ugnen. Helst ska den vara kall, men det är den ju i morgon.

Och det blev en sen morgon i morse, jag låter mig sova ut, även om det blir lite hektiskt att fixa morgonen sen.

Och jag tänker på maken, som i går kväll sa – ‘jag är så tacksam, det är så bra här hemma, och färsk limpa till kvällstét, jag har det så bra’. Att han lyckas se de positiva detaljerna i sitt/vårt liv. Det är inte självklart att kunna vara tacksam i hans situation.

