av koncentration under helgen gjorde förstås att jag lät mig sova ut – hjälpligt – i morse. I går fanns det andra aktiviteter, som krävde att jag klev upp, men i dag kunde jag låta frukosten bli lite senare. Och jag har inte riktigt läst ut den ena boken, som jag ändå tänker lämna tillbaka i dag, maken har läst den iofs så den var till nytta ändå. Om nu allting måste vara så nyttigt och präktigt hela tiden. Det är inte precis så att det skadar någon annan om jag inte läser ut hela boken.

I går såg jag lite grann om paret v Otter / Feldt igen och deras bok om hans alkoholism och hennes medberoende. Jo, han hade tagit tag i sitt missbruk, men eftersom hans styvfar varit alkoholist, men blivit nykter och sen bara tänkt på alkohol och till slut tagit livet av sig, så ville Kjell-Olof inte bli nykterist. Nä nä. Även om jag tycker resonemanget haltar här och där. Hur kan han rimligen veta att styvfadern ‘bara tänkte på alkohol’ som nykterist? Hur säker kan han vara på orsaken till självmordet? Men det betydde iaf att K-O numer ‘har kontroll’ över sitt drickande och bara dricker 19 glas vin i veckan. Även Malou tyckte att det var rätt mycket. Och han visste precis hur dags han kunde börja dricka dagens ranson. Det tyckte jag inte var så särskilt avslappnat.

Och dagens lunch blir kålpudding, som ligger och tinar i sin förpackning.

