– hösten är påtaglig, även om jag inte är uppe så tidigt att jag måste skrapa bilrutor. Jag åker ju sällan bil öht och inte särskilt ofta tidigt. Men mina nya växtintresserade grannar var på sin uteplats och klippte ner och beskar, kunde jag höra. Jag tittar på mina röda pelargoner som har sin absoluta peak så här års, jag låter dom stå ett tag till.

Och i dag, när jag cyklade till maxi, tänkte jag faktiskt redan på sidenlångkalsongerna. Inte är höst och vinter något som gläder mig särskilt. Mörkret, mörkret. Men än så länge skiner solen klart. Och på torget hos oss pågår höstmarknad, sån där med rökt korv och fula tröjor och ballonger. Jag är tacksam för deras skull att det inte regnar småspik.

Och jag har suttit på golvet bland mina böcker och tyckte jag var klar, men sen sträckte jag lite på mina stela knän och tänkte lite till och började om från början. Ibland blir det bättre så. Man ska inse när det är läge att bara börja om.

