Vardagens rutiner faller på plats igen. Maken är duschad, nyklippt dessutom, tvätten är tvättad och hängd, rena lakan på plats, dammsugaren har gjort tjänst.

Fast jag insåg att jag inte hade grönsallad hemma, men jag tänkte lite optimistiskt att det fanns tomater. Vid närmare granskning hade tomaterna gett upp, tyvärr. Men vi överlevde. Än så länge. Och nu har jag handlat igen, så i morgon kan vi äta dubbel dos sallad, om vi skulle vilja. Och jag har skickat efter makens dyra after shave också. Det är en lyx att kunna göra det, han har alltid – så länge vi känt varandra – haft väldoftande after shave av olika slag. Och det är en detalj förstås, men detaljer betyder mycket när man fått sin tillvaro så förändrad som han. Att på något sätt förbli sig själv, mitt i allt. Det är så lätt att låta sig förvandlas till någon annan. Och han sa idag, just när han skulle gå nerför trappan till lunchen, – ‘jag tror aldrig jag vänjer mig vid det här’.

