på tv, maken njuter och jag sitter på övervåningen och lyssnar på mitt enkla sätt. Och samtidigt tänker jag att det är en sorts flashback till tidigare liv också, då när vi träffades, och maken just hade skaffat stora högtalare och kunde dra på sin musik. Alla hans grannar var inte uppskattande, det minns jag.

Och jag tittar på oktoberbilden på väggen framför datorn, det är en ståtlig liggande älgtjur som får vara oktober.

Och jag tänker lite på mina drömmar. Förrförra natten drömde jag en lång dröm om någon som betydde mycket för mig i tidiga tonår, någon jag aldrig mer kommer att möta. Han hade en ljusblå tröja som jag minns, känslan var vemod också i uppvaknandet. Och förra natten dominerades också av en avslutad relation. Ett lite mer positivt drömliv skulle vara uppskattat. Faktiskt.

