– det blir soligt i dag också. Och jag sitter och funderar på en textutläggning jag lyssnade på i går på nätet. Lidandets problem. Och det är rimligen något dom flesta människor, som öht tänker, tänker på då och då. För min del gled tankarna iväg, det var Jobs bok som var startpunkten. Jag läste den häromveckan dessutom och som alltid funderar jag över vännerna som kommer, när Job verkligen drabbats av stort elände, och dom sitter i tystnad med honom. Så långt går det bra, men sen ska dom börja prata, och där går det helt fel. Och det är lätt hänt att helt enkelt tycka att dom gör helt fel. Men det här att stå bredvid någon som bär ett lidande är inte okomplicerat. Att inte trycka sin egen världsbild på någon annan, att inte vara beskäftig, att inte vara upptagen av sin egen godhet. Att visa kärlek utan krav på motprestation.

Man blir aldrig färdig, nya misstag utefter vägen. Nya möjligheter att göra bättre. Ny dag här och nu. Rentav ny nåd.

