– det är en hel del som borde göras och jag kommer mig inte för. Jag har tvättat lite, hängt tvätt, vikt ihop makens skjortor, ätit lunch och plockat undan disken. Men jag tittar på blomlådorna och ser att petuniorna gav upp väldigt tidigt i år och jag tycker det är för tidigt med ljung. Så det enklaste vore ju att bara sätta mig på cykeln och trampa iväg och titta på alternativ och så göra det. Det skulle inte ens ta en timme.

Och maken pratade förstås med svärmor och bjöd hit henne på söndagmiddag. Och eftersom hon kommer från en socken, som är känd i hela närområdet för att vara den mest svårtrugade på mils avstånd, så säger hon förstås – ‘men jag har varit så många gånger och ätit hos er’. Jaha? Maken och jag har varit gifta sen Hannibal gick över Alperna, så det är klart att hon har ätit många gånger hos oss. Men det är klart att hon till slut sa att hon skulle komma.

