– i mitt fall gällde det att plocka fram ett antal av makens kavajer och prova dom. Han har gått upp en del, en hel del, sen han blev sjuk. Dels beror det förstås på att han inte kan röra sig särskilt effektivt och dels är det medicinavhängigt. Så jag ville kolla hur läget var, liksom. Och hittills har jag haft hans kavajer på två ställen. Nu har vi provat oss igenom lagret med blandat resultat. En del gick inte alls, en del gick med tvekan och ett par gick rätt bra. Och nu är alla hängda i garderoben i sovrummet, enklare så, tänker jag.

Och det skär lite i hjärtat att se hans snygga Jakobsson-kavajer, som nu sitter så annorlunda.

Jag läste nånstans i helgen, kan ha varit SvD, om att man blir väldigt mycket lyckligare om man tar hand om andra än om man fokuserar på sig själv och sitt mående, och missförstå mig rätt – jag tror visst att det är sant. Men den där lyckan man får av att se andras behov, den kan vara rätt dyrköpt.

