– lite oväntat, så här i september, men det är väldigt varmt och vackert. Maken är ren från topp till tå, och jag sitter och samlar ihop mig för lakansbytandet, det där som inte tar särskilt lång tid alls, om man inte räknar in prokrastinerandet.

Och precis när jag skulle börja hjälpa maken med skjortan ringde det, vi blev bjudna på eftermiddagskaffe. Det blir trevligt, maken har inte varit där förut, men det är väldigt enkelt att ta sig in i det huset, så det blir bra.

När jag åker bil lyssnar jag på radio, det är dåligt ljud här hemma, så då blir det aldrig av, men i bilen lyssnar jag. Och lustigt nog var det ett litet inslag om den där farkosten som tog sig till kometen och som man nu hittat, jag råkade ju åka bil när den landade där för två år sen. Men annars fäste jag mig vid ett annat inslag, som man drog apropå det här att Karolinska haft en dålig kultur. Man har gjort experiment på folk som sitter och skriver tex en tenta och så släpper man in rök i lokalen, om ingen annan reagerar så sitter nästan alla kvar och låtsas som ingenting, om man är ensam i lokalen så slår man larm. Man anpassar sig till hur dom andra gör. Dom flesta gör det. Jo tack, jag vet. Och jag minns när jag var på en kommunal sammandragning, det var väl något budgetrelaterat, för alla med toppansvar var där. Och rätt som det var försvann strömmen och det enda man gjorde var att man började dra en skarvsladd till reservaggregatet (så vi skulle kunna se powerpointjoxet) och jag hävde upp min lilla stämma och sa att vi kanske skulle ta reda på orsaken? Och maken ringde dessutom och kunde berätta att kursen han höll i, fem mil bort, fick avbrytas pga av elfel. Halva södra Sverige var svart och det var väl bra att ta reda på, tänkte jag.

