– dvs ljust och det är bra. Och när mobilen hade ringt låg jag kvar en liten stund, men maken var vaken och han tyckte det var en bra idé att småprata lite. Det tyckte inte jag, mitt behov av en stillsam start på dagen är tyvärr rätt stort, så jag kom upp iaf. Och jag undvek att säga till maken att jag ville ha det tyst. Han vet det efter alla dessa år, egentligen. Och jag kom upp. Och det är verkligen inte alls nödvändigt att hela tiden berätta vad man stör sig på. Det blir liksom lugnare på sikt om jag inte hela tiden ska vädra ett ev missnöje med detaljer.

Sen läste jag nånstans att det är ett gulligt tecken på omtanke att sätta tandkräm på partnerns tandborste. Mmmm. Det gör jag två gånger om dagen, varenda dag. Och känner mig inte gullig alls. Däremot blir jag omåttligt irriterad, när maken glömmer att borsta tänderna efter tandtråden. Jo, det händer. Och då ställer han glatt och ordningsamt tillbaka tandborsten i glaset. Med tandkrämen kvar och efter ett dygn är den inte så skojig längre, så då får jag först skölja bort den innan jag kan vara gullig och sätta på ny. Ja ja.

