– visst är det bra? Frågar jag med rätt trött röst. Trött på mig själv. I går lade jag en bit torsk i kylskåpet, så det skulle tina lagom för tillagning i dag. Jag skulle bara lägga in den i ugnen med lite citron och salt och kryddor och sen ska den delta i en fisksufflé, tänkte jag. Det gick lysande rätt länge, dvs jag lade in den i ugnen och ställde på låg temp och drog fram klockan. Och gick upp på övervåningen och glömde bort alltihop. Till alldeles nyss. Nå ja, den har inte brunnit upp iaf, så det var alltid något, och jag kan använda den. Men den är inte den perfekt tillagade torskbit jag tänkte mig.

Och ganska tidigt (för att vara jag) var jag uppe och tog en mindre (mycket mindre) promenad och kände den förfärliga doften av munkfritering. Bakverket, inte martyrskap, här hos oss. Och jag kan inte minnas när jag åt en sån senast, tack-och-lov, men maken minns sin senaste. Han var på avlastning när det pågick något torgjippo och nån snäll personal hade köpte munkar. Maken påstår att dom vägde ett kilo styck och han hade svårt att se entusiastisk ut, men det var ju snällt tänkt. Och min minimala promenad beror på att när jag för några dagar sen rökte min halva cigarill (det tar ca fyra minuter), så hörde jag hur grannen reste sig häftigt upp och sa till hustrun där – ‘nu luktar det cigarr’ och så gick han in. Jag vill självklart inte begränsa mina grannars liv, men ändå.

Och det startar torgfest i dag då. det lär ska komma tiotusen personer över helgen.

