– faktiskt – var en liten film jag fick syn på på fb. En sköldpadda som puffar runt en boll. Nu har jag inte haft särskilt mycket kontakt med sköldpaddor, och deras känsloliv är mig rätt okänt. Men alldeles tydligt tyckte den att det var roligt. För det kom en glad hund – typ jack russel – och snodde bollen, och sköldpaddan började häpnadsväckande fort att försöka gå ifatt hund och boll, och det gick ju inte alls. Sen fick den tillbaka bollen, lite av misstag från hundens sida, och började puffa runt den igen. Och hunden tog den igen och sköldpaddan efter. Och fick tillbaka den. Och hunden snodde den igen. Och då surnade sköldpaddan till och hade ytterligare en hastighet och kastade sig efter hunden och bet den i baktassen. Jag skrattade länge. Dels att den kunde tycka det var roligt med bollen, dels att den kunde försöka få tag på den igen och till slut att den kunde avsluta så elegant. En lektion i att man inte ska ta något för givet.

Sen gick jag och köpte mjölk och skinka och stängde precis dörren efter mig, när det knackade diskret på den. Det visade sig vara Äldste, som ville låna vår toalett, så det var väl roligt på ett annat sätt än sköldpaddan. Nå ja.

