– som jag fortfarande inte vet något konkret om, men tankarna är där och nosar hela tiden, eller ofta åtminstone. Jag tänker på alla böcker, som jag måste slänga. Jag tänker också på den stora byrån som står uppe i hallen, den med sex rejäla lådor, som maken och jag har haft sen vi gifte oss, den kom från farmors barndomshem. En enkel byrå, ingen Haupt alltså, men den har delat vårt liv så länge och ändå inser jag att den nog ryker. Fast jag tittar på den pyttelilla med tre små lådor, som står i rummet Yngste bodde i, den har funnits hela mitt liv. Nu har den en lite skavd (inte så där snyggt shabby chic) vit, men jag tänker att jag kunde ju – kanske – få bort den lita färgen och måla den grå, som den var från början, och tapetsera lådorna med någon av Jobs tapeter. Och det här är i princip första gången jag vill göra något till hemmet sen vi flyttade från förra bostaden. Hittills har det bara handlat om att göra så gott jag kunnat med det befintliga, i befintligt skick.

Och t o m maken säger dels att han trivs så bra här, men han har också sagt att det vore kanske bra att bo på ett plan. Kära rara.

