häromdagen och kom in på avlägsna bekanta. Ett par där mannen uppenbarligen aldrig förstod vad vi andra såg, och jag gissar att ingen tyckte sig ha anledning att upplysa honom. Så vitt jag förstår är ofta ‘väninnor’ mer informerande till hustrur. Men hur som, i dag när jag slog upp tidningen fanns hans dödsannons där, lite oväntat kändes det allt. Fast jag minns för länge sen när han berättade om en gång i skogen, när han fick foten i vägen för nånting, och insåg att det nog behövdes sjukhusvård och släpade sig till bilen och körde, jag gissar fyra fem mil, till närmaste sjukhus. Där hittade någon honom avsvimmad i bilen, som hade motorn på i parkeringsfickan. Han hade en massa metalljox i foten sen dess och sa att det kändes mer vid åskväder.

Så jag missade annonsen för en pappa till en av barnens klasskamrater. Maken hittade den. Och jag kunde bara säga att det var väl att det nu blev dags för honom. Han blev tidigt dement och hans fantastiska hustru hade det väldigt jobbigt, hon kunde knappt lämna honom när hon skulle gå till jobbet, för han gick iväg. Han hade god kondition och kunde försvinna snabbt.

