är jag fortfarande väldigt nöjd med att det är så smidigt att bara sätta sig på cykeln och efter en kvart är man tillbaka hemma igen, med sallad, tomater, färs och mjölk. Det var mjölken som var det absolut nödvändiga, det fanns bara en mycket liten skvätt kvar efter kvällstét.

Och jag handlade så pass sent att flickan i bärståndet bara hade tre askar hallon, en med blåbär och en liter jordgubbar kvar. Jag valde hallon. Det hade förstås varit gott med lite grädde till, men det går nog ändå. Och när jag skyndade mig igenom maxi, så kände jag ett visst sug efter gröna gelégrodor, men jag behärskade mig. Jag vet, att jag inte äter två och sen lägger undan påsen. Gnothi seavton, som han sa, pastorn, i skriftetalet, den bit vi hann höra. Jo, han översatte grekiskan också – känn dig själv – men just det klarar jag rimligen utan översättning.

