– det här undermedvetna. I morse när mobilen lät, så tystade jag den, och så blundade jag så där lite grann. Och hann somna till, förstås, och då skickade drömfabriken fram en mycket försåtlig dröm. jag drömde att jag satte mig upp och började dagen. Det var ovanligt utstuderat, tycker jag. Men då slog det ordinarie medvetandet till och hojtade ‘hallå’, och jag fann att jag var synnerligen horisontell, så det var bara att starta. Fem minuter sen, men den marginalen hade jag ändå.

Och annars sitter jag och läser en reportagebok om Afganistan, böcker är allt bra, jag slipper åka själv. Samtidigt som jag tänker både ett och annat.

Och maken är fortfarande väldigt fixerad vid vad Yngste ska ta sig för på sin semester, och jag säger att det får han väl fråga honom själv om. Rimligt i min värld. Och svärmor behöver inte heller ges något minutschema, vare sig för Yngstes aktiviteter eller för vår resa i morgon. Hon vill gärna ha det, ja, men man får inte allt man vill.

