– det är högsommar. Jomenvisst. Fast när man tittar ut verkar det lite osannolikt just här. Kallt och gråmulet. Och jag ser just att en av dom tappra orkidéerna faktiskt givit upp. Det var ändå lite trångt i det fönstret, så bäst som skedde. Och ytterkrukan var hemmets fulaste. Jag föredrar vita ytterkrukor, helst waldemarsudde-varianten då, jag gillar linjerna och att dom står på små fötter. Vi har alla våra idéer och jag har ju jobbat med försäljning av blomkrukor, helt vanliga vill säga, importerade från Tyskland. Jag kastar fortfarande en blick på blomkrukspallar i affärer och känner igen en del modeller. Det finns märkliga specialintressen.

Min chef på blomkrukstiden påstod att man fick titta i botten på blomkrukor borta hos andra människor, om man var osäker på fabrikat. Han var mycket road av sitt jobb.

