– den som jag önskade mig i går, den hade blivit bättre om jag hade stigit upp när det började pingla. Jag får kanske be någon av sönerna att hjälpa mig med en bättre signal, lite slappt, jag borde själv. Jag vet. Men alltså, jag kom inte alls upp i ottan här. Och så småningom hade vi en trevlig och långvarig frukost, maken och jag, och vi satt och diskuterade det märkliga brukssamhälle jag hade i närheten i tidig ungdom. Det var verkligen nästan komiskt tidstypiskt. Det fanns ett centrum med kiosk, konsum, privataffären Jakobssons, kondis och ytterligare nån affär. Post förstås. Och så fanns den andra brännpunkten i samhället, huvudkontoret (som kallades så), med anlagd liten damm framför och disponentvillan snett bakom i en park. Det hände att Wallenberg kom i helikopter. Och det fanns en stor ladugård också, där mjölk hämtades. Och det var ett ganska segregerat samhälle. Min lilla mamma gick nån sorts matlagningskurs, inriktad på att göra små kanapéer och sånt, och där träffade hon tant Rut, som hon klickade med. Dom blev bästisar och ringde varann stup i ett. Jag kan fortfarande telefonnumret dit. Och tant Rut hade lyckligtvis en dotter, lika gammal som jag, som jag fick leka med. Och huset dom bodde i skulle jag kunna rita upp, den dag som i dag är. Ritat av Erskine, fantastiska detaljer, visserligen en totalt otjänlig, men väldigt snygg öppen spis, där tant Rut satte sin samling tomtar på Julen. Då hon f ö hade diskat alla glas och skurat alla golv och tak i frenesi. Och samhället var konstruerat så att det inte fanns så många barn i närheten just där, så den mest tillgängliga lekkamraten i närheten var en ett år yngre lite rödhårig tös, som alltid var förkyld. Någon gång var jag med inne hos henne också, en exotisk upplevelse för mig, för hennes föräldrar var ‘bohemiska’, dvs dom var dom enda som använde ortens tennisbana, mamman gick i vita shorts och läste romaner och bäddade inte sängarna, och dom hade en sheep dog som lystrade till engelska kommandon.

Och det märkliga är att när jag åkte genom detta samhälle för ett par år sen, så var det liksom plattare, jag mindes det som mer kuperat. Så till och med geografin var annorlunda. Fast tennisbanan fanns kvar.

