Förra sommaren köpte jag ett par svartochvitrandiga byxor som jag aldrig använde. Hög linning, väldigt hög. Den gick runt mig, så det var inte det, men jag kände mig inte bekväm i den. Så i dag har jag klippt ner den rejält och sytt om. Inte vet jag om det betyder att jag kommer att använda dessa byxor, men sannolikheten har ökat. Och när jag ändå satt där med symaskinen så började jag på ett betydligt mer komplicerat projekt. En mycket älskad svart linnekjol, en av dom som finns i garderoben. Den här köptes en gång i Malmö, någon gång när vikten var rätt låg. Och även om det i teorin inte skiljer mer än ca tre kilo, så har ändå tyngdlagen eller nånting gjort att det är mer än tre cm som behövs för ett bekvämt liv tillsammans. Så jag har gjort det till ett litet projekt, jag inser nu när jag sprättat och tittat mer noggrant, att jag nog får ge mig på jakt efter vliseline i sylådan, men just nu är jag lite utmattad och har lagt det hela åt sidan. Jag hoppas på sol i morgon, för det är väldigt svårt att sy i svart, om det är molnigt ute. Och jag har nog tre andra svarta linnekjolar i garderoben.

