– lite problem med den. Jag uppfattar mig själv som en lojal, ganska tillbakadragen person. Jag har förstått att andra kan ha en annan bild, jag blir lätt chockad när jag får höra att jag är elak. Det är väldigt sällan min avsikt, det händer förstås någon enstaka gång, tyvärr är vi = nästan alla iaf, inte riktigt redo för helgonförklaring eller ens beatificering, och det gäller mig också. Men som sagt, lojal, det är jag nog. Och det händer att maken ifrågasätter det jag gör, oftast för att hans minne trasslar till det för honom. Det vet jag, det är plågsamt, men jag hanterar det.

Men i andra sammanhang, när jag gör saker efter fattig förmåga, och ändå blir ifrågasatt – eller vad jag uppfattar som ifrågasatt – upprepade gånger, då blir det lite extra svårt att andas. För det finns ju det där uttrycket ‘bjuda med armbågen’, och att ge dubbla budskap är enkelt. Om man frågar för många gånger kan det lätt ge intryck av misstroende, även om man samtidigt säger motsatsen. Nog tycker jag fortfarande att det är enklare med rak kommunikation, man säger det man menar, men man behöver inte säga allt man menar förstås, men man ska mena det man nu säger.

