– visst står det en pavlova i ugnen. Där får den stå. Och jag kom ihåg att skura ugnsbotten efter västerbottenpajen, den läckte, och det kan bli förfärligt sorgligt nästa gång ugnen ska på. Men allt är klart. Det var lite arbetsamt att få upp marängsmeten, jag har nån sorts konstig handdriven visphistoria, som jag använder till maränger. Men jag får väl se det som träning, i brist på gym.

Och det är fortfarande – halv tio – mer än +25° här. Den varmaste midsommar jag minns, tror jag. Och jag glömmer aldrig den gången jag stod i ett professionellt firande med en dam från Kanadas sydligaste västkust, det var +8° och blåste lite grann. Jag försökte – ‘it’s usually much warmer’ och hon lyfte på ögonbrynen – ‘oh, really’. Jag såg att hon inte trodde mig. Det året slumpade det sig att så fort hon gick uppför flygplanstrappan slog sommarvärmen till, och höll i sig fram till september. Så kan det också bli.

