– tydligen. Maken hörde innan jag vaknade. Och jag såg på den danska kartan att det varit ett tjockt band åska över södra Sverige. Men nu är det blandad molnighet och väldigt varmt. Den goda västerbottenpajen var väldigt mättande och nån jordgubbstårta hade jag inte gjort, jag hade muffins (silverkaka, gjord på äggvitor) och så lite jordgubbar bredvid till kaffet. Och maken och jag satt länge och pratade vid bordet, vi gör ju det rätt ofta, den delen finns också i vårt liv. Inte bara det här att han glömmer, i morse t ex pratade vi om att han skulle duscha i dag, och han hinner bara ut i badrummet, så har han glömt det, totalt. Och det där nöter, det gör det. Samtidigt som vi alltså har helt ‘normala’ stunder, bättre än många, skulle jag kanske gissa om man ser hur uttråkade en del gifta par ser ut.

Och jag har aldrig gillat snaps, så det går bort, när man får välja själv. Däremot stod den en rätt gammal flaska limoncello i kylskåpsdörren, så jag hällde upp fem droppar till maken och ett mycket litet glas till mig till kaffet. Och maken är mycket nöjd och sniffar belåtet i sitt glas och dricker hälften, sen glömmer han att han har ett glas.

Nu ska jag vila lite, kanske sitta på den varma skuggiga uteplatsen med en alldeles extra cigarill.

