– det räcker att maken, som i går, nyser en gång så börjar paniken att titta upp här. Själv nyser jag ju lite stup i ett här, inte minst beroende på alla kringflygande pollen av olika slag. Men han brukar inte nysa. Så jag börjar omedelbart fundera på om det är någon infektion på gång och känner panik inför natten, men det hände inget natten som gick, så kanske kan jag lugna mig lite.

Men det är den ständiga oron som ligger så nära ytan. Och jag försöker andas in och så ut igen, men jag är lättstartad, kan man säga. Inte gör det heller det dagliga livet enklare. Och alldeles enkla vardagliga detaljer kan hugga till i inälvorna. Den alldeles förtjusande och väldigt vänliga grannen i går t ex. Hon tittade på mina kassar och sa, som den mest självklara sak i världen – ‘ja, jag handlar ju aldrig, det gör mannen här och han handlar på Willys’, apropå det här att folk fyller gångarna på maxi på onsdagsförmiddagarna, och att jag därför föredrar andra tider.

