– närmare bestämt rödhake, under sin insynsskyddade balkong. Alla lägenheter i detta hus är lite olika utformade, så vår balkong har inte identiskt lika stödsträvor (eller vad man ska kalla det) och det betyder att ingen rödhake, och ingen annan heller, kan bygga bo under vår balkong. Det är jag tacksam för. I förra huset vi bodde hade vi stora imponerande pelare på framsidan och när vi flyttade in 23 maj, så såg jag svalor som satt på pelarhuvudena och tyckte det såg rart ut. Det blev mindre rart med tiden, när guanobergen under började byggas upp. Och svalorna kläckte två kullar per sommar. Det hände att dom rentav försökte med en tredje, men det brukade inte gå, så den blev liksom kvarlämnad där. Och det hände att skator såg dom här bona som en möjlighet till förtäring och rev ned bon och ägg och ungar på vår ingångstrappa. Så jag är lite skeptisk till fågelbon där jag bor.

Vi spikade upp nät runt våra pelare efter ett par år.

Och när jag stod och pratade med grannarna på deras uteplats kom rödhaken och satte sig en kort stund på balkongräcket och såg förebrående ut. Den tyckte vi stod i vägen, tydligen.

