När jag väl läste igenom cheesecakereceptet ordentligt upp täckte jag att man skulle ställt själva springformen i vattenbad. Jag ställde den i en annan form, som jag sen ställde i vattenbad. Jag är lite tveksam till om min form skulle klara att inte läcka, vare sig smet ut i vattnet eller vatten in i cheesecaken. Nå ja, det gick bra så här också. Och eftersom jag var tvungen att använda en form som fick plats i den där som skulle ställas i själva vattenbadet så minskade jag till 3/4, ett par cm skillnad i diametern gör ju stor ytskillnad och det vet ju alla som ständigt umgås med pi.

Botten
105 g mjöl
1/4 tsk bakpulver (knappt)
40 g strösocker
40 g smör
1 äggula (jag använde hela)
Blanda mjöl, bakpulver, sock och smör och vispa till grynig konsistens med elvisp, blanda sen ner äggulan, fortfarande lite grynigt. Platta ner degen i formen (ca 20 cm) med bakplåtspapper i botten, kompakt är ordet. Grädda 20 min i 150°. Låt kallna.

700 g ph cheese
150 g strösocker
1 tsk vaniljessens
3 ägg
Vispa ihop på låg hastighet, tillsätt ett ägg i taget till den släta blandningen, blanda ordentligt efter varje ägg. Bred smeten över den kalla bottnen. Och sen ska det då vattenbadas ca 30 minuter. Låt stå i kylen över natten.

Vi tar en liten tunn bit var till det enkla kaffet snart, det blir macka till kaffet först och sen ska jag göra köttfärspajen till senare. Jag hoppas Yngste kommit igång, men jag vill inte störa med att fråga honom. Maken är något mindre tålmodig än jag, men han kan å andra sidan inte sms:a. Lyckligtvis.

