fredag, 13 juni, 2008


Det här är lite off-season för mig, så erbjud mig inga gratisprov. Jag har redan fått. För hundra år sen, ja, det känns så, när äldsta barnet var nyfött skickade någon ut gratisprov på MK. Jag och väninnan kom överens om att testa, lät så himla bra liksom, luktfritt, inte-behöva-tänka-på-byta-på-hela-dan, skulle passa alla storlekar, kunde spolas i toan. 
Med ungefär samma rosiga förväntan som för fru Kaos kom så testtillfället, ungefär samtidigt för väninnan och mig. Var och en på sitt håll lyckades vi pilla in den (det blir vacum försäkrade broschyren, oj vad jag minns), frid och fröjd hela dan, men så kom då kvällen. Den ska tas ut också, kära vänner. I broschyren stod det att man lossade vacumet med ett lätt tryck av ett finger bredvid s a s. Jodå, och då TÖMS HELA DET SAMLADE INNEHÅLLET I DIN HAND. Once and never more, för min del. Och nån större hit blev det tydligen inte den gången.

Men många ex skickades tydligen ut. Senare på hösten var maken och jag hos hans mycket ogifta morbröder djupt inne i skogen. Tv:n stod på, nyhetsinslag om reningsverk i Stockholm. Där guppade hundratals MK i vattnet (dom hade en liten ögla på den tiden). Ena morbrorn med lätt förvåning ‘vad är det där?’ Jag andades in, tänkte ‘ja, men dom bor ju på landet och kan allt om fortplantning och så, jag tar det här pedagogiskt’ – men maken förekom -‘det var nog apelsinskal’. End of discussion.

Och hur Hosanna tänker vågar jag inte bara föreställa mig. EN?? och KLORIN?? Aj, aj.

Fru Kaos förmådde mig till detta, och nu förstår ni hur det är, eller?

Att göra i morgon
1. Ha sovmorgon – minst till halv åtta (varför kan jag inte sova ut som normala människor?)
2. Laga gröt
3. Putsa dom fönster som blänkte så vackert innan pollenregnet kom (och måsen)
4. Göra en rabarberpaj till söndagen
5. Ta mig en liten whisky

Dåliga egenskaper
1. Långsint (glömmer aldrig – förlåter, jo då, men glömmer – icke)
2. Låg självkänsla – hakar upp mig i negativa tankemönster, inte kan väl jag etc. Känns igen? Någon?
3. Konfliktobenägen – mina närmaste skulle rågarva, men då skulle dom veta vad jag tänker…
4. Litar alltför ofta på min förmåga att ta mig samman inför deadline
5. Kontrollbehov – och det har inte blivit bättre om man säger så, jag jobbar på det också

Platser jag bott
1. Greksåsar (har någon varit där blir jag enormt förvånad, 38 inv när jag flyttade)
2. Lindesberg – sista året i gymnasiet, något större, men rätt blankt i minnet. Fick börja koka gröt själv.
3. Rättvik – nästan ett år efter studenten, solnedgång i Siljan, gemenskap, nära Gud
4. Uppsala – maken fick syn på mig när vi satt i Domkyrkan (det låter väl äckelfromt)
5. Drog söderut med maken. Förstår språket, men talar det med svårighet, kan man säga.

Jobb jag haft
1. Städade (under gymnasiet) – hatade folk som tömde sina askkoppar i papperkorgen
2. Telefonväxel och köksslit i Rättvik
3. Lärarvikarie / översättare / hemma med barnen – det gick lite runt där några år
4. Suurballe – kan ni gissa? Sällan – det var en agenturfirma som jobbade med blomkrukor och snapsglas.
5. Nu är jag anhörigvårdare och lite annat jox som vilar bäst i tystnaden.
Jag har haft en stor förmåga att skaffa mig obetalda sysselsättningar, jag kommer inte att dö rik heller, men det är OK.

 

 

Har funderat en del på det här. Min yngste gav mig ett litet, men dock, handtag med bloggen häromdan. Sen sade han bara i förbigående till en av systrarna i telefon ‘ja, mamma sitter med sin blogg’ – ‘va, har mamma blogg’ sade stackars dottern. Och det är lite speciellt, kanske. Många bloggar raskt om sina underbara barn (jag är inte ironisk) men det är inte sååå aktuellt för mig.
OBS dom är underbara men har sina liv en bit bort.
OM ni hittar hit så fattar ni förstås, och då tar vi det då. Jag står för mig och mitt, envis och lätt argsint har jag alltid varit och mina svårigheter vet ni en del om, kanske. Men det finns roligare ställen att läsa på för er, OK??