söndag, 8 juni, 2008


Mitt och familjens dagliga bröd – jag har letat efter en knapp, men man kan inte lägga upp doften, eller gör jag bara fel?

Varje morgon så här års när jag ber morgonbön kommer jag till
-Trösta min själ, o Herre, i din godhet, och upprätta mig.
Och i förmiddags i kyrkan ”det är inte de friska som behöver läkare” (jo, där jag gick var det i dag och inte förra söndagen, man nyttjar äldre psalmbok, si)  – tröst och läkedom, det är vad jag behöver. Ingen vet vilka behov som djupast finns hos någon annan, men nog är vi många som behöver tröst, upprättelse och läkning. Och jag vet att på ett sätt har jag redan tröst och upprättelse, men jag kan inte ta emot det innan jag tillåter mig att vara läkt. Ett steg i dag, ett i morgon. Den inre kampen. Inte framme och ändå hela tiden i Guds hand.

Söndag = pizzakväll. Bor man 50 m från pizzerian har det sina fördelar. Någon hade sagt att bagarna var muslimer, så under Ramadan stod jag och tyckte synd om de svettiga männen som jobbade hårt på tre kvm, att de dessutom skulle stå där och ösa upp skinka på mina pizzor och ha långt kvar till egen mat. Men jag köpte och dom bakade.
En kväll, när trycket inte var lika hårt, tittade jag mig omkring – och minsann – i en snygg kakelinfattning hade dom ett likadant kors som hänger i mitt kök, och jo då, en förgylld plastmadonna bredvid tv:n vid taket. Det har inte jag, men i a f, allt behöver ju inte stämma, jag är tolerant. Men jag behöver inte grubbla över Ramadan, för det gör uppenbarligen inte dom. Och skinkan är också OK.

Uppdatering – just på väg efter en Vesuvio med stark sås och en Hawai. Det blir jag som får 1/4 Hawai.

 

Jag gillar det oväntade, en liten skruv på verkligheten kan göra dagen bättre. Och i går fick jag ett namn på fenomenet. – Det kunda jag i o f s haft tidigare, men bildning lättar upp även en åldring.
Filosofen Karl Popper har tydligen konstaterat att även om vi sett förfärligt många vita svanar, så många att vi blivit övertygade om att det bara finns vita svanar, så räcker det med en enda svart för att falsifiera teorin. Det gillar jag – mer svarta svanar, och mer öppenhet för det oväntade.

Grannen, som staplar däck och sängar bredvid mitt köksfönster, hade just besök av barn i den rätta åldern.
Liten späd stämma ‘Varför har ni däck här?’ – lätt stressad besökande far: ‘Det är nog för att man ska sitta på dom’. – Nice try.