onsdag, 4 juni, 2008


Trädgårdsdags – underbart – för min trädgård består numer av en uteplats och en inglasad balkong. Och så en insynsskyddad balkong. Men ingen gräsmatta. Det är lycka. Jag har tagit bilder på min uteplats och min minimala kryddgård på den inglasade – basilika, timjan, salvia och rosmarin – fast apelsinträdet kom inte med, men det finns där (väldigt litet). Kanske mer kryddor, persilja, mynta till makens alkoholfria kylda drycker, vem vet? Men tyvärr fixar jag inte bilder. Ja, jag vet HOPPLÖS är kategorin, men vänta bara!

Jag deltidsarbetar på två ställen, dvs det ena stället är hemma. Kommunen har mig anställd som anhörigvårdare till maken. Hans behöver hjälp med basala behov 18,63 tim/vecka har kommunen och Försäkringskassan räknat ut. Detta är bisarrt, men så har man bestämt.

För att kommunen ska betala mig, så ska jag varje månad fylla i två papper, det ena ska maken underteckna, och på det ska jag skriva 2,5 sex gånger och 3,63 en gång och så 2,5 sex gånger och 3,63 en gång o s v tills hela månadens rader är fyllda  i två likadana spalter. Hänger ni med? Så ska jag signera med initialer längst ut till höger, varje rad. Så är det nästa papper. Där ska jag skriva 2,5 sex gånger och 3,63 en gång, och så 2,5 sex gånger igen och 3,63 o s v i en spalt och det ska jag underteckna själv.

Och det går inte att använda svart penna, för då tror handläggaren att det är en kopia så då blir det inga pengar förrän jag har hunnit leva rövare till nästa utbetalning. Är inte detta himla praktiskt? Jag har i dag lämnat in maj. Det känns bra.

Morgonens höjdpunkt är juicen – apelsin med fruktkött, men tyngdpunkten ligger förstås på GRÖT. När jag skulle lära mig amma tvåan (när ettan föddes fick man ett infoblad där det stod att 2% av svenska kvinnor ammar sina barn till 6 månaders ålder, och jag insåg snabbt att jag var 98%) stod det i boken att gröt var grejen. Så där började mitt beroende. Jag drog med maken i träsket. Vi har nu kokat sammanlagt ca 750 kg grovmalet rågmjöl – numer Konsums Änglagård – så här gör vi:

3 dl vatten kokas upp, sedan vispar man frenetiskt i 1 knapp dl mjöl med lite salt. Lock på, svag värme, vispa igen efter 5 min, stäng av värmen, låt stå 5 min till.

Maken äter lingon (nej tack!!) till.  När vi äter hotellfrukost kan jag gå loss på lättyoughurt med skogsbär, müsli och extra russin, så jag är inte helt beroende. Gott? Nja, neutralt snarast, jag behöver inte chocka smaklökarna så dags. Nyttigt? Förmodligen, jag mår utmärkt, men maken är ju lite krasslig. Å andra sidan fick han äta Landstingets risgrynsgröt, rumstempererad, varje söndagskväll i ett halvår, så risgrynsgröt är mycket sällsynt i hemmet. Fast nog borde jag berätta det för Änglagård – kanske kunde man få en t-shirt? Eller mer grötmjöl…