– och jag sitter här och prokastinerar. Det ska dammsugas i sovrummet och bytas lakan, tar inte alls lång tid, men den uppförsbacken innan jag startar.

Och vi var uppe två gånger till badrummet och jag vet inte vad det kommer sig, men maken har blivit väldigt pratsam på nätterna, dvs jag vill inte prata alls, så mer än en tre-ordsmening är för mycket för mig. Och han vet ju det, men här ska det varas social tydligen. Och jag orkar inte det. Samtidigt ska man ju vara trevlig och vänlig. Det vänligaste jag kan prestera då är tystnad och det räknas liksom inte.

Och sen ska ljusstakar och stjärnor upp. Ena stjärnan, den som hänger här vid datorn, gjorde min pappa till oss sista Julen han levde, så den är mig kär, men den har en tendens att ha svårt att hänga rakt och det gör mig galen varenda gång. Och sen ska jag ställa om tajmrarna så dom slår på lite på morgonen också, det känns så välkomnande när man traskar upp i mörkret.